Lært i Keglebillard #24
Den hurtige version
Udnyt bal i hånd til at spille en medløbskvart til tempo - det giver en dobbeltstilling på kun ét stød. Du lægger blot rød en halv bal længere inde end hvid og støder ligeud, så du rammer halv bal.
For at styre rød i position justeres der med skævt afhængigt af hvids placering: ren topeffekt (kl. 12), hvis hvid er ved 2. diamant efter midterhullet. Ved 1. diamant efter midterhullet er det top og en dups skævt ind mod langbanden, og ved 3. diamant efter midterhullet er det top og en dups skævt væk fra langbanden - så er der kegler og dobbeltstilling. Der er en lille risiko for, at rød ryger i midterhullet, eller at du misser og forærer en direktør væk, men det er prisen for det perfekte oplæg.
Den detaljerede version
Denne uges dessin er faktisk todelt, for vi skal både se på, hvordan man spiller en medløbskvart, men også se på en meget specifik situation, hvor dette dessin kan bruges taktisk til at skabe en meget gunstig situation for os selv. Så lad os springe ud i det.
En kendt situation
Lad os starte ud med den taktiske overvejelse først. Mange kender garanteret den situation, at den ene hvide ligger langs langbanden, og den anden hvide enten har været i hul eller har ligget urørt - den ligger i hvert fald på salvopletten. Den røde har også været i hul, så man har som spiller bal i hånd. Hvad vælger man her?
Den udelukkede bal
Her har mange spillere en tendens til at udelukke den bal, der ligger ved banden, og kun fokusere på den hvide på salvopletten. Mange vælger derfor enten at spille den som underhånds langbal eller som en udlægsspids. Bevares, det kan man da godt, men sådan en underhånds langbal er man ikke altid helt sikker på, hvad man får bagefter. Udlægsspidsen derimod kan man spille til tempo, så man har direktør og mulighed for en tværbal, men ikke en nem en, og det vil som minimum kræve to gode stød, inden vi har begge hvide inde ved keglerne. Det kan gøres mere simpelt!
Medløbskvarten
Den mere simple løsning derimod, som også er den vi skal kigge på, er at spille en medløbskvart. Desværre er det bare en bal, som mange frygter, men det skal I ikke, for den er et opsamlingsdessin, der er brugbart i mange situationer. I dette tilfælde, som beskrevet ovenfor, er det faktisk genialt, da en medløbskvart spillet til tempo vil placere den røde nede bagved den hvide på salvopletten, således at det kun kræves ét stød for at stå med en dobbeltstilling og en potentielt stor serie på hånden. Samtidig er der et overset element, som er en stor fordel for os taktisk: Da vi har bal i hånd, kan vi nemlig placere den røde helt ideelt, sådan at man potentielt blot skal støde ligeud, og af netop den grund giver den taktisk større mening at spille… Så lad os se på, hvordan vi spiller sådan en medløbskvart.
Når vi skal spille sådan en medløbskvart, er der nogle ting, vi skal være særligt opmærksomme på først. Og for dem, der har set opslaget fra d. 11. marts omkring medløbsspidser, vil det følgende lyde meget bekendt, for det er mere eller mindre samme metode, vi bruger, når vi spiller medløbskvart. Først skal vi identificere, hvilken diamant hvid ligger ved på langbanden. Det er meget vigtigt, da hvids position fortæller os, hvordan vi skal manipulere rød for at undgå, at den ryger i keglerne eller laver andre former for ulykker (såsom et klap for eksempel), men i stedet kommer ned bagved til en ny direktør. Ligger hvid ved 2. diamant efter midterhullet, skal rød blot spilles med topeffekt. Ligger hvid ved diamanten lige før hjørnehullet (3. efter midterhullet), spilles der med skævt væk fra langbanden, og ligger hvid 1. diamant efter midterhullet, spilles der med skævt ind mod langbanden. For hver diamant du går frem eller tilbage fra den neutrale stilling (2. diamant efter midterhullet), tilføjes en dups bredde skævt, og der stødes selvfølgelig stadig i toppen. Når man har bestemt mængden af skævt, stiller man sig an og rammer halv bal på hvid. Og det er så her, at hvis man har bal i hånd, den taktiske fordel kommer ind i billedet: Når man selv kan lægge rød, kan man lægge den sådan, at den i forvejen ligger en halv bal længere inde på bordet end hvid, så man blot skal støde ligeud. Laver man så et stød i passende tempo, så hvid akkurat lige kan nå rundt i kvarten, så er der kegler og en dobbeltstilling.
Lad os gennemgå mit eksempel fra videoen, som også er afbilledet på illustrationen. Her har jeg lagt rød sådan, at den ligger en halv bal længere inde på bordet end hvid (den del har jeg dog klippet fra). Jeg identificerer herefter, at hvid ligger ved 2. diamant efter midterhullet, som er den neutrale position. Jeg spiller derfor kun med topeffekt - på vores ur-analogi er det der, hvor den lille viser står kl. 12. Jeg støder derefter ligeud i et passende tempo, så kvarten lige når ud på den anden side af keglerne, og rød ruller ned bagved hvid, så jeg har kegler og en dobbeltstilling til at lave mange point på. SUCCES!
Se stødet udført her
Mobil-venlig version kan findes ved at TRYKKE HER
Ikke uden risiko
Det er dog ikke et helt risikofrit dessin. Der er en lille risiko for, at den røde ryger i midterhullet - det er en relativt naturlig retning, så det kan ske. Det sker dog ikke så tit, men vær opmærksom på, at der er en risiko i nogle situationer. Der er også en anden risiko: Rammer man den ikke, specielt hvis man forsøger at støde i passende tempo, så er der en god chance for, at modstanderen får et rigtig godt oplæg. MEN det er altså bare noget, man skal leve med. Det er prisen for at få det gode oplæg selv, så hvis du gerne vil have det gode oplæg, så skal du selv være villig til at tage chancen - modstanderen gør det ikke altid for dig!
Det var ugens dessin, og så er det bare ud i træningslokalerne og i gang! Det er faktisk een situation, man kan træne relativt meget, da den ligesom udlægsballen nærmest er ens hver gang… Nærmest.
Har du spørgsmål, så skriv dem endelig på facebook, linket til opslaget finder du ved, at trykke på facebook knappen nedenfor!! En dag skal der nok være nogen, der siger, at de har fundet deres nye favoritdessin.
Held og lykke og god træning!
